Woonwinkels: Forse afname winkelvloeroppervlak

Het aantal vierkante meters winkelvloeroppervlak in de segmenten wonen en mode zal de komende tien jaar afnemen met 20 tot 35 procent. Dat blijkt uit het onderzoek Retail 2020, dat maandag 22 november is gepresenteerd tijdens het ondernemerscongres Re’structure in Apeldoorn.

Het aantal zelfstandige ondernemers zal zelfs met 30 tot 50 procent afnemen. Gevolg is onder meer dat de komende jaren op vooral A-1-locaties het aantal ondernemers dramatisch zal dalen. Ook onderschat een grote groep ondernemers de invloed van internet. Daardoor verliest men het contact met de klant, zo concluderen de onderzoekers.

Bureau Q&A voerde het onderzoek uit in opdracht van Hoofd Bedrijfschap Detailhandel en CBW-Mitex, de brancheorganisatie voor ondernemers in wonen, mode, schoenen en sport. Woordvoerder Paul te Grotenhuis van CBW Mitex: ‘Een flink deel van de bestaande winkeliers zal de pensioengerechtigde leeftijd bereiken en in veel gevallen is er geen opvolging voorhanden.’

‘Tegelijkertijd zien we de klanten massaal online winkelen en daarbij steeds meer bestedingen doen. Internet is een cruciale factor. Detailhandelaren kunnen alleen succesvol zijn als ze zich online profileren.’ De vindbaarheid van een winkel op internet wordt doorslaggevend want de consument maakt steeds meer gebruik van het mobiele internet om een winkel te zoeken en een keuze te maken. Wie in 2020 niet online gevonden wordt, doet niet meer mee, is de conclusie.

Consumenten laten zich bij hun winkelvoorkeur ook steeds vaker leiden door de online gedeelde ervaringen van andere klanten. Volgens het onderzoek laat nu al de helft van de Nederlanders de winkelkeuze afhangen van dergelijke beoordelingen. Dat wordt alleen maar meer. Daar liggen tegelijkertijd ook kansen voor de 17.000 winkels in de woon-, mode-, schoenen- en sportbranche, stelt het onderzoeksrapport. Het is essentieel dat ondernemers bereid zijn te veranderen, want voor de consument is de ‘stenen’ winkel over tien jaar niet meer het vanzelfsprekende kanaal om aankopen te doen. Vooral een combinatie van fysieke- en online winkels biedt retailers mogelijkheden.

Bron: Vastgoedmarkt.nl

Lees ook:Online shoppen verovert ook de interieur branche!
Lees ook:Niet alle makelaars zijn blij met Huizenvinder.nl
Lees ook:Ken je Woonstijl Magazine al?
Lees ook:Welke Beheer neemt De Hypotheekshop over
Lees ook:Ikea heeft eindelijk een webshop!

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>