Almere gaat gas geven met woningbouw

Nu het kabinet heeft besloten de bereikbaarheid van Almere drastisch te
verbeteren, stemt de gemeenteraad in met een enorme expansie van de
stad naar 350.000 inwoners in het jaar 2030. Een voor de hand liggende
ontwikkeling, weet ik. Voor het schrijven van een special over Almere
(Eigen Huis & Interieur, augustus 2007) had ik me reeds in de zaak
verdiept. Daartoe interviewde ik Floris Alkemade van het Office for
Metropolitan Architecture (OMA) in Rotterdam.Hij is als supervisor al 13 jaar nauw betrokken bij de ontwikkeling van
het stadshart, en zei dat de problemen met infrastructuur niet vreemd
zijn. "Almere is sneller gegroeid dan iemand ooit had voorzien", aldus
Alkemade. "De weelde van groei is niet voor iedereen te dragen. Shit
happens. Je forceert daardoor ook letterlijk nieuwe wegen." En dat is
dus gebeurd. Almere, met ras-politica Annemarie Jorritsma als
burgemeester, heeft het rijk simpelweg voor het blok gezet. En omdat er
van al die plannen van het kabinet voor nieuwbouw maar bar weinig
terecht komt, was dit een concrete mogelijkheid om wel een substantiële
groei te bewerkstelligen.

Niet voor niets was in de plannen voor het centrum al gerekend met de
variant dat de stad gaat groeien naar 350.000, met extra programma's en
extra parkeerruimte, waarvoor onder meer mogelijkheden zijn naast het
station.

Lees ook:Een soort Ruigoord in de Flevopolder
Lees ook:Almere: 1400 kavels voor particulieren
Lees ook:Column: Files drijven huizenprijzen op
Lees ook:Waterwonen lijkt een trend
Lees ook:Opening Expositie ‘Urban Flow’ in Aorta

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>