Fusiegolf woningcorporaties

Woningcorporaties lijken dezelfde trend te volgen als het
bedrijfsleven: fusie na fusie. Door het samengaan van de corporaties
Ymere en De Woonmaatschappij dreigt de grootste corporatie van
Nederland te ontstaan, met samen bijna 78.000 huurwoningen. De twee
fuserende partijen, met huurwoningen in Amsterdam, Almere, Haarlem en
Haarlemmermeer, gaan de Noordelijke Randstad domineren. De
toezichthouder, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), ging
vorige week nog akkoord met een fusie van twee grote Amsterdamse
corporaties, Het Oosten en Algemene Woningbouw Vereniging.Corporatie Ymere is nog maar drie jaar geleden ontstaan door een fusie
van het Woningbedrijf Amsterdam en woningstichting WVA uit Almere. De
Woonmaatschappij is eveneens ontstaan door een samenvoeging: 
Woonmaatschappij Haarlem, Woonmaatschappij Haarlemmermeer
en Woonmaatschappij Amsterdam (voorheen Zomers Buiten).
Ymere en De Woonmaatschappij moeten ook toestemming krijgen van de NMa
en bovendien de mening vragen van de gemeenten waarin zij actief
zijn,  en van hun huurders. Uiteindelijk beslist minister Ella
Vogelaar. Misschien kan ze ook het maximale salarisniveau voor het
management bepalen en voorkomen dat er gouden handdrukken worden
uitgedeeld na de fusie.

Lees ook:Blok wil commerciële activiteiten woningcorporaties aan banden leggen
Lees ook:Chaos rond bouwvergunningen
Lees ook:Soap woningcorporaties: stilte voor de storm
Lees ook:Woningcorporaties langs de meetlat van het CFV
Lees ook:Lawaaiflat voor studenten conservatorium

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Fusiegolf woningcorporaties

  1. Jeffrey

    Ze zullen er net als de zorginstellingen nog wel achterkomen dat fusie op fusie en een enorme grootschaligheid niet zaligmakend is.

      /   Reply  / 
  2. Adriaan

    Ik ben bang dat een fusie de dienstverlening van corporaties alleen maar verder zal verslechteren. ‘Verder’ omdat mijn ervaringen als huurder van commercieel vastgoed van Ymere ronduit slecht te noemen zijn. De dienstverlening laat veel te wensen over, waardoor je je afvraagt waarom je servicekosten betaalt. Hoofdreden: gebrek aan enige klantgericht door extreem bureaucratische handelswijze. Dus als deze totaal inflexibele slak ook nog gaat fuseren, zal dat naar mijn mening dramatische worden.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>